Мізрах Ігор: реконструкція споживчих кредитів в іноземній валюті 

Погоджено остаточний текст Меморандуму щодо врегулювання питання реструктуризації споживчих кредитів в іноземній валюті. Про це розповів нашій редакції відомий експерт і політик Мізрах Ігор Аркадійович.

Банки, Національний банк України та Громадська рада при Національному банку України (далі – Громадська Рада) погодили остаточний текст Меморандуму щодо врегулювання питання реструктуризації споживчих кредитів в іноземній валюті (далі – Меморандум). Наразі триває процес підписання Меморандуму банками, що мають найбільший портфель кредитів фізичних осіб у іноземній валюті. Узгоджений текст Меморандуму передбачає наступне: 

1. Перевести суми заборгованості за кредитами в іноземній валюті, визначеними в пункті 4 цього Меморандуму, у гривню за курсом на день реструктуризації. 

2. Прощення суми різниці реструктуризованого кредиту (на яку нараховується фіксована відсоткова ставка 0,01 % річних) між курсом іноземної валюти кредиту на день реструктуризації та офіційним курсом іноземної валюти, установленим Національним банком України на 01.01.2014, пропорційно погашенню боржником заборгованості за кредитом. 

3. Зафіксувати процентну ставку суми кредиту, яка була реструктуризована за офіційним курсом, установленим Національним банком України на 01.01.2014, на рівні, не вищому, ніж зазначено в договорі споживчого кредиту в іноземній валюті упродовж трьох років з моменту реструктуризації. 

4. Реструктуризувати споживчі кредити в іноземній валюті, що забезпечені іпотекою, залишок за основною частиною яких не перевищує 2,5 млн. грн. за офіційним курсом гривні до іноземної валюти, установленим Національним банком України на 01.01.2014. 

5. Визнати банком безнадійною і такою, що підлягає списанню (прощенню), неустойку (штраф, пеню), яка виникла внаслідок неналежного виконання кредитних зобов’язань позичальником за договором кредиту перед фінансовою установою на момент реструктуризації. 

6. За заявою позичальника замінити ануїтетну форму погашення кредиту класичною (стандартною). 

7. Обмежити предметом іпотеки відповідальності позичальника за договором споживчого кредиту в іноземній валюті. Забезпечення виконання зобов’язань за реструктуризованим споживчим кредитом обмежити виключно предметом іпотеки (термін “іпотека” у значенні, визначеному в Законі України “Про іпотеку”). 

8. Заборонити відступлення права вимоги факторинговим установам за договором споживчого кредиту в іноземній валюті без попередньої пропозиції погашення заборгованості позичальником за ціною відступлення права вимоги тощо. 

9. Створити Спеціальну комісію при Національному банку України з дотримання положень Меморандуму. 

10. Правила проведення реструктуризації споживчих кредитів в іноземній валюті згідно з цим Меморандумом визначаються відповідною постановою Правління Національного банку України. 

11. Меморандум вступає в дію з моменту набрання чинності законом про внесення відповідних змін до Податкового кодексу України щодо банків та фізичних осіб позичальників споживчих кредитів в іноземній валюті.

Роз’яснення найбільш поширених питань, які виникли щодо тексту Меморандуму.

Меморандум – це декларація про готовність виконати умови, під якими поставлено підпис. Таким чином, Меморандум не несе імперативний для банків характер. Однак, якщо підписанти довіряють один одному, то цей документ буде виконуватись. Крім того, у Меморандумі зазначено, що буде створена спеціальна комісія при Національному банку, яка контролюватиме дотримання норм цього Меморандуму. Меморандум вступає в силу після прийняття відповідного закону щодо внесення змін до Податкового кодексу. Дане положення передбачене для того, щоб і позичальник, і банк не платили додаткові податки. Зараз при переведенні кредиту за курсом 8 відповідно до Податкового кодексу і позичальник, і банк мають заплатити за відповідне прощення податки. Проведення реструктуризації здійснюватиметься за рахунок страхових резервів банків під ці ж кредити. Жоден вкладник не постраждає від реструктуризації валютних кредитів. Правила проведення реструктуризації будуть закріплені спеціальною Постановою Національного банку. Підписантами Меморандуму виступили банки, Громадська Рада при Національному банку (як представники позичальників) та Національний банк. Громадська рада при Національному банку України є постійно діючим колегіальним консультативно-дорадчим органом, утвореним з метою налагодження ефективної взаємодії Національного банку України з громадськістю для забезпечення стабільності банківської системи, захисту прав та інтересів споживачів банківських послуг та надання Громадською радою пропозицій щодо вдосконалення законодавства України в цій сфері. До складу Громадської ради входять представники громадських організацій, Фонду гарантування вкладів фізичних осіб, банківських асоціацій та об’єднань. Цікавий і проект Закону №1610 “Про внесення змін до Закону України “Про мораторій на стягнення майна громадян України, наданого як забезпечення кредитів в іноземній валюті” щодо посилення захисту прав позичальників

ЗАКОН УКРАЇНИ

Про внесення змін до Закону України “Про мораторій на стягнення майна громадян України, наданого як забезпечення кредитів в іноземній валюті” щодо посилення захисту прав позичальників

Верховна Рада України постановляє: I. Внести до Закону України “Про мораторій на стягнення майна громадян України, наданого як забезпечення кредитів в іноземній валюті” (Відомості Верховної Ради України, 2014 р., № 28, ст. 940) такі зміни: 1) абзац перший пункту 1 викласти в такій редакції: 

“1) не може бути примусово, в тому числі у безспірному порядку на підставі виконавчого напису нотаріуса, стягнуте (відчужене без згоди власника) нерухоме житлове майно, яке вважається предметом застави згідно із статтею 4 Закону України “Про заставу” та/або предметом іпотеки згідно із статтею 5 Закону України “Про іпотеку”, а також не може бути проведене у будь-якому порядку примусове виселення мешканців такого житлового майна, якщо таке майно виступає як забезпечення зобов’язань громадянина України (позичальника або майнового поручителя) за споживчими кредитами, наданими йому кредитними установами – резидентами України в іноземній валюті, та за умови, що”; 

2) підпункт 2 пункту 1 після слів “не може бути примусово” доповнити словами “в тому числі у безспірному порядку на підставі виконавчого напису нотаріуса”; 3) доповнити пунктом 7 такого змісту: “7. Дія підпункту 3 пункту 1 цього Закону не поширюється на банки, віднесені до категорії неплатоспроможних та щодо яких здійснюються процедури виведення з ринку відповідно до Закону України “Про систему гарантування вкладів фізичних осіб” в частині уступки (продажу, передання) заборгованості або боргу на користь (у власність) іншої особи”. II. Прикінцеві положення 

1. Цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. 

2. Кабінету Міністрів України протягом 30 днів з дня набрання чинності цим Законом привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом.

І звичайно, хочеться вірити в те, що влада і депутати повернулися обличчям до народу і Законопроет стане Законом, які почнуть діяти, а банки почнуть їх виконувати без звернень до суду, сказав Ігор Мізрах.

Джерело: mizrakhigor.wordpress.com

Реклама

Добавить комментарий

Заполните поля или щелкните по значку, чтобы оставить свой комментарий:

Логотип WordPress.com

Для комментария используется ваша учётная запись WordPress.com. Выход / Изменить )

Фотография Twitter

Для комментария используется ваша учётная запись Twitter. Выход / Изменить )

Фотография Facebook

Для комментария используется ваша учётная запись Facebook. Выход / Изменить )

Google+ photo

Для комментария используется ваша учётная запись Google+. Выход / Изменить )

Connecting to %s